Szlaki turystyczne w Szczyrku

Szczyrk i jego okolice słyną z malowniczych krajobrazów i pięknej górskiej scenerii. Dlatego w trakcie pobytu w tej miejscowości warto zaplanować kilka górskich wycieczek. Tutejsze szlaki są niezwykle urozmaicone i bardzo ciekawe. Obowiązkowo powinniśmy powędrować w stronę Skrzycznego oraz na Klimczok.

Trasa na Skrzyczne
To jedna z popularniejszych tras turystycznych w Szczyrku, której początek znajduje się w Buczkowicach. Przechodząc obok Camp Skaliste i dalej prosto ulicą Graniczną, po 15 minutach dotrzemy do dużego kościoła. Należy przy nim skręcić w lewo. Asfaltowa droga wkrótce się skończy, a my wejdziemy w las. Ścieżka biegnie zboczem góry. Po dojściu do skrzyżowania musimy odbić w prawo. Droga będzie wiodła lekko pod górkę.

Pierwszym ciekawym punktem będzie Siodło pod Skalitem znajdujące się 746 metrów n.p.m. Możemy stąd podziwiać niezwykłą panoramę Magury i Klimczoka. Wykorzystajmy ten czas na odpoczynek. Przed nami, bowiem dosyć wymagające podejście prowadzące przez las. Ścieżka jest stroma i pełna kamieni. W pewnym momencie las nagle się kończy, a naszym oczom ukaże się fantastyczny widok na Babią Górę oraz Jezioro Żywieckie. Z pobliskiej trasy narciarskiej, do której niebawem dotrzemy, możemy podziwiać także Magurę i Klimczok. Następnie stroma ścieżka znów prowadzi nas przez las. Po dotarciu do kolejnego szlaku narciarskiego, dalej wędrujemy szlakiem niebieskim aż na sam szczyt. Wąską kamienistą dróżką dotrzemy do najbardziej widokowego odcinka na Skrzyczne. Skręcając w prawo przy stacji wyciągu bardzo szybko znajdziemy się na szczycie. Na turystów czeka tutaj niewielki taras widokowy, schronisko PTTK oraz górna stacja kolejki górskiej.

Trasa na Klimczok
Początek tej trasy znajduje się w samym centrum Szczyrku, a dokładniej na skrzyżowaniu ulic Beskidzkiej i Górskiej. Musimy udać się ulicą Górską do wyciągu narciarskiego Beskidek, a następnie skręcić w ulicę Wrzosową. Asfaltowa droga z każdą chwila robi się coraz bardziej stroma. Kilkanaście minut wędrówki wystarczy, aby dotrzeć do Sanktuarium Maryjnego na Gorce. Można stąd podziwiać piękne widoki na Skrzyczne. Niebieski szlak skręca następnie w las. Asfaltową drogą pójdziemy przez jakiś czas pod górkę. Drogowskaz poprowadzi nas w lewo.

Musimy liczyć się z tym, że droga będzie stawała się coraz bardziej stroma i wyboista. Trasa poprowadzi nas obok Osiedla Podmagurskiego. Idąc dalej pod górę, i docierając na skraj lasu, możemy podziwiać Wielką Czantorię oraz okoliczne wzgórza.
Niebieskim szlakiem biegnącym przez las musimy dotrzeć do położonego na wysokości 1040 metrów n.p.m. Siodła nad Klimczokiem. To miejsce, w którym zbiegają się rozmaite szlaki turystyczne. Teraz przed nami podejście na Klimczok. Wejście na szczyt zajmie nam około 10 minut, a podejście jest dosyć strome. Piękne widoki wynagradzają nam jednak trudy wędrówki. Z Klimczoka widać Babią Górę, część małego Beskidu oraz Tatry. Drewniane ławeczki na szczycie umożliwiają krótki odpoczynek. Zejście ze szczytu również może dostarczyć fantastycznych widoków. Musimy kierować się do schroniska na Błatniej, które znajduje się pod szczytem Magury. Tam wybierzemy dalszy szlak.